Maštal. 2, 2000, č. 2 (duben), Hranice - Opava, Nakladatelství Unarclub, 20 s.

strana: 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40

- - - - - - - - - - -

[s. 21 = obálka]

Zpět na začátek.

- - - - - - - - - - -

[s. 22]

PÍŠU: Pracuji na tom / je to ze zlata!

ZAKOUKAL SES NA PRVNÍ POHLED / NEVÍŠ KUDY DÁL: Ideologie třídění odpadu je má hnědá košile, můj rudý šátek. Vlezen mezi postel a kazetový magnetofon v lůně svého minimálního pokoje, oddal jsem se střihu nehtů nohou. A odtud váhání, do které z možností (sklo / papír / plast) vložit nehty. Věřte nevěřte - do plastů, do umělých hmot bych je dal.
Zpět na začátek.

STARCI: Jdu* a kolem jsou dívky s letáky velkými jako noviny, říkám si: Tak přece se něco politicky děje**! Tak já si jedny vezmu! Dívka nejdřív váhá a říká, abych se podíval, co to je - a je to propagační brožura k heraldické výstavě. Vysvětluje mi, že opakovaná citace se v brožuře značí takovou nepravidelnou skvrnkou. Divím se a dělám si legraci typu: Tohle je taky citace? A tahle nepravidelnost je taky citace? Jí se to vtipné nezdá. Po očku nakukuju dál do neznámé uličky, je tam plakát k filmu Prci, prci, prcičky. Možná je to i sekvence z něj. Pak “tam” vcházím, ve vzduchu visí mladistvé sexuální vzrůšo, chápu se jedné dívky (jako opice?) a vbíhám s ní do vedlejší místnosti, je to dobrovolné i násilné. A potom dalšími špatně patrnými dveřmi do další místnosti - nejdřív vidím pečené hovězí maso poskládané do podoby vánočního smrčku a pak už vidím je - starce. Vím, že dívka by tam byla dívka samotná a starci že by jí něco špatného provedli. V panice běžím/e zpět, dveře mezitím zarostly do zdi, takže je musím prorazit, ale dostaneme se ven.

Tu vidím na tváři jednoho mladíka, že silně zestárl a křičím (v sobě): Takže jsem za těch pár chvil zestárl o mnoho let?! Kdybych tam byl jen o chvilku dýl - umřel bych. Potom náhle přichází jiný nápad (totiž zpoznání pravého stavu - aniž jsem nahlédl do zrcadla) - můj čas se zastavil, zatímco jsem byl pryč, oni tu zestárli. Starci nestárnou.

Pak leží ta dívka na stole a já ji chci svléknout, nůžkama jí stříhám na těle šaty: ona nechce, pláče slova jako: Všem vám jde jenom o jedno... Má modré tělocvikové kalhotky. Když vše rozstříhám (což je krásný pocit - svléci bez svlékání), pohladím ji mezi nohama. Odcházím. Nůžky, které jsem na moment zapomněl pod ní, beru do dvou prstů a když se probouzím, ještě je držím.

* 2. prosince 1999

** Viz http://unar.tripod.com/hranice, kde Příjemný úder popisuje svůj zápas s Komunistem... “Tuto knihu jsem Ti darovala, ač nekoupila, 17. 11. 97 u příležitosti vítězství nad komunistem. Katka”... Je to kniha Scholastika Josefa Piepera...
Zpět na začátek.

PARAFRÉZA: Má tradice je vážně bezva / a mám už doklad, že ráda mě má. // Ta má je zas víc než skvělá, / jen mě by chtěla, la, la, la.
Zpět na začátek.

[s. 23]

HLUBOKO VZHůRU: Následuje úvod do života, hrdina potkal dívku svého srdce, své srdce v dívčím hrudníku - protože tam je podle jeho názoru jeho srdci líp. To znamená, že začíná jeho cesta.

DO ZASLÍBENÉ ZEMĚ: Kostky hozeny - velké panelové a v jedné žije Jirka. V dokumentu o Tokiu byly záběry obytných buněk, co jako pračky vypadaly. Velmi se mu točí hlava. Její oči podemlely jeho oči. Sípá, potí se. Je krásná... jako všechno, čeho se nedotkl člověk. To je definice přírody - to všechno nelidské - a miluje-li to, pak proto, že se nemá rád.

Je hezká jako růže, jako šiška. Voní celým domem.

Mihla se párkrát kolem průlezek, prolejzaček. A kdo to je, ptá se. A teď už i ví, že bydlí v jejich domě. Je tu asi nová, v nějakém bytě.
Zpět na začátek.

JITKA S.: Vzbuzovala v něm pocit touhy.
Zpět na začátek.

NEDÁ SE: Nedá se to číst, ale dá se to napsat.
Zpět na začátek.

HOVADO: S Kamilem Štroncerem jsme u mostíku přes Veličku stáli a mysleli na Smetanu, že jeho jméno zní normálně, přestože je vlastně směšné, zatímco naše jména Štroncer a Nebeský znějí tak nenormálně pro slavnou osobu. Toť bylo dávno už, ve třetí třídě základní školy*. Nyní jsem opravdu dost slavný a už jsem si zvykl na své jméno. Jmenuji se Nebeský a nevím proč / teorie spěchá na pomoc. Třeba to je kvůli tomu, že mám modré oči a že moji předci taky modré oči měli a podle barvy těch očí, která připomíná barvu nebe, se jmenujeme.

Když jsem mluvil s Markétou Pavlištíkovou o barvě očí, říkala, že nejvíc jejích známých má modré oči. A já hovado myslel, že jsou modré oči vzácné. Beru tedy teorii zpět. Mám ale vzácnou možnost prožívat oslovení “náš nebeský Otče” se zvýšeným pochopením. Děkuji.

* 1982-1983
Zpět na začátek.

ZÁLIBY: Mám ráda společnost aktivních, optimisticky naladěných lidí se smyslem pro humor. Mezi mé záliby patří ochotnické divadlo, recitace, střelba, cestování, literatura a filozofie, hudba, sledování současného dění doma i ve světě. (ze životopisu = CV)
Zpět na začátek.

[s. 24]

Nakladatelství Unarclub nabízí prvosbírky z edice Kamuflon

1. Roman Bortel: Něco za něco (1994)

2. 063423350: Ryba smrdí od hlavy, básně z let 1984-1994 (1994)

3. Blanka Kolková: Divadýlko loutkový (1995)

4. Zdeněk Eliáš: V pseudorytmoběhu (1995)

5. Petr Kantor: Proč? (1995)

6. Martin Krčma: Chuť zblázněných nálad (1995)

7. Olga Jiříčková: Sežeretěto (1996)

8. Zuzana Orlová: Máš propíchnuté oči, kdopak ti to udělal, jen dva rezavé dráty na mě čumí a krev smíchaná s líčidly ti stéká po tvářích (1998)

9. Michal Oliva: Lavička v rohu pokoje (Vše, co chci) (1999)

10. Marie Šťastná: Jarním pokrytcům (1999)

Nakladatelství Unarclub

Hviezdoslavova 18

CZ - 753 01 Hranice

grosak@post.cz
Zpět na začátek.

N. Y.: Kamaradi, vysilam prvni dopis, tak je trochu univerzalni rychlozprava pro vsechny poslana. Pocity mam nove. Strasne se mi libilo letadlo. Bylo to jako v rakete. Vzletli jsme nad mraky, jina planeta k prochazeni, vatove hory, nad nima modra obloha do nekonecna a porad svitilo slunce, protoze uz tam nebyl zadny mrak. Nad Anglii jsem videla bile okraje more. Letadlo bylo obrovske, vysoko 11 km a venku bylo minus 60 stupnu. Jako na horach v zime, slunicko a namraza. Prochazela jsem se po palube monstra. Bylo to vetsi nez ve vlaku, deset sedadel vedle sebe, dve ulicky. Nad New Yorkem jsme krouzili kvuli hustemu provozu, to uz chtel kazdy pristat. Bylo to zkouska pilota Pirxe, znervoznela jsem, na monitorech porad uvadeli, co se s nama deje. Posledni udaj byl 3 m nad zemi a pak bum. Jinak byl let uplne klidny. Pak jsme jeli autobusem a zlutym taxikem. To jsme jeste netusili, ze bydlime mezi mrakodrapy na Manhattanu v hotylku ala “Mystery Train”. Dnes jsme se toulali mestem, napul intuitivne, takze jsme nejdriv sli presne na druhou stranu a dosli jsme do Central Parku. Pak jsme omylem jeli metrem smerem do Bronxu. Ale chteli jsme si jen tak chodit a to vyslo. Najednou jsme sli po Broadway a Wall Street, vzdycky nejaky napis nas prekvapil. Pres den jakoby tu nebyli lidi a vecer se ulicemi neda projit. V provozu panuje trochu anarchie, svitici reklamy jsou obrovske, vecer vsechno oziva. Perfektni jsou cernosi. Videli jsme vcera jednoho

[s. 25]

na ulici, jak sam pro sebe dela gesta, ze je borec, nebo v metru vedle nas sedel rasta, ktery kdyz videl nastupujici lidi, potutelne si zamumlal “Jesus”. Jsou to paradni borci. Libi se nam tu. Ve stredu mame sraz s Hansem, je v Miami. Do te doby zustavame v hotelu a je tu internet, tak napiste nekdo.

Myslim na vsechny, ahoj Evka rafik haf.

P. S. Videli jsme bileho Doryska a sahla jsem veverce na ocas.

(e-mail, 12. prosince 1999, 21:20)
Zpět na začátek.

REGOLAND: Tuto píseň bych chtěl věnovat - kominíkovi.
Zpět na začátek.

V ČECHÁCH: Stalo se prý v obci na Prostějovsku, v obci Čechy pod Kosířem, kdy dcera pekaře každý den ráno nosila rohlíky na zámek. Jednou vystoupil z lesa malý mužíček, obešel ji a z košíku jí sebral 3 rohlíky, kousl do nich a s odporem je zahodil. Zmizel v lese, za chvíli se objevila zářivá koule a kamsi zmizela. Vylekaná dívka dostala na zámku pokutu za nedodané rohlíky. Šla se vyzpovídat na faru, kde je o tomto případu prý dodnes záznam, a právě tak je záznam na zámku.

Ze které planety tito mimozemšťané přiletěli, kam se poděly tyto 2 rohlíky, kvůli kterým měla dcera pekaře problémy, a co na to říkají tito mimozemšťané? (Ptá se Ivo Benda, neboť do této obce na Moravě jsem často jezdil za příbuznými.)

ODPOVĚĎ: “Milý Ivo, Ty jsi ale koumes, ty legendy jsou trochu obohaceny. Ano, byli tam mimozemští lidé - bytosti, s tím rohlíkem to bylo jinak, oni jí to vrátili, ale v šoku je tam nechala. Vzali si kódový vzorek, informace složení... záznam, co ti lidé jedí, je to jako houba, o složení nemluvě, to jsme potom zjistili, že ten pekař tam dal něco navíc, asi myší části. Proč to jíte...

Planeta NULLEERTO v systému Síria.

Již vyrostli.

Aštar.”

Ivo A. Benda, I. rozhovory s poučením

od mých přátel z Vesmíru (1998), s. 157
Zpět na začátek.

POBŘEŽNÍ HLÍDKA: Na hranickém představení opavské Pobřežní hlídky se mi zdálo, že začínám “chápat” komedii. Bylo tam igelitové moře pod jevištěm a obraz vln vypovídal o povaze dramatu. Herec zachází s replikou a vtipem, divák se smíchem a potleskem, střídá se to (jako vlny) a je potřeba to udržovat v rovnováze. U komedie je divácký prvek aktivnější (potleskem a smíchem), u tragédie ale sice divák žije, jenže mlčí. A to je právě to: metafora vln (vlny a břeh) rehabilituje pasivní prvek jakožto pasivní přínos. V tragédii se střídají repliky jeviště (zvukové) a hlediště (nadzvukové), v komedii taky. I mlčet je řeč, i ticho je prostor. Po každé promluvě je v divadle místo pro reakci. Když se směju, je to slyšet, když vážně mlčím - je to slyšet. Ale zpět k šufanu: rovnováha je důležitá.
Zpět na začátek.

[s. 26]

SEX jako třetí partner do hry. Dva milující (se) a jejich sex.
Zpět na začátek.

POSTŘEH: Nejvíc na milostném vztahu svazuje, že je to milostný vztah. Největší nebezpečí manželství je jeho manželskost. Nejnebezpečnější pro stát je, že je to stát. Nejvíc církev ničí, že je církví. Kdo máš uši? Je to tak.
Zpět na začátek.

VÝVOJ ZÁJMU: Jak se na to... všechno... Když nám teda ten mýtus chybí (a to se mi zdá, že chybí), nebylo by... Jung to bere, že by to UFOn mohl být*. Já zas píšu (jindy a jinde): “A dnešní jistota se popisuje takhle: Jde o takové interpretační pokusy, které se neomezeně objevují v neukončitelném procesu interpretace literárního díla bez jakéhokoli směřování.** Hrozně mě zajímá, proč i mě tahle píseň sladce zní.”***

A teď skoro po roce mi to došlo nad větami: “Víte, jak budou vypadat moderní společnosti? Bude to barevná směsice žen a mužů, kteří budou šťastni z této různorodosti. Ostatně i demokracie je o radosti z různorodosti.”† Toť tedy konečně mýtus! Je trochu plochý, ale přitom má tři rozměry. A má i biblické pozadí... Éj, nová země! Nové stvoření!

* Jiří J. K. Nebeský, Moderní mýtus - The Best Of Jung. HOST 16, 2000, č. 3, Recenzní příloha, s. XIV-XV.

** Jaroslav Kyncl, Lubor Kasal - Jám. HOST 15, 1999, č. 3, s. 15-18.

*** Jiří J. K. Nebeský, Tři poznámky k HOSTu číslo tři. In: HOST 15, 1999, č. 5, s. 4.

† Jan Gazdík, Česká společnost je nezralá a šovinistická (rozhovor s psychologem Slavomilem Hubálkem). In: Magazín Dnes+TV 2000, č. 9, 2. března, s. 12-13.
Zpět na začátek.

ALAIN BESANÇON: Falešné porozumění působí stejné potěšení jako to pravé. (Proglas 1999, č. 2, s. 23)
Zpět na začátek.

[s. 27]

BÁSEŇ: Vznikla obvykle - jako pár poznámek, které náhle daly smysl, ale jejich trhanou vazebnost jsem zachoval, protože se mi nechtělo udělat pokus o opak... Snad to působí, že chytře píšu, ale (o) to mi nejde. Moderní a postmoderní se liší jen v ambici, jen v usilování. Miláčku...

GOLEMEFEKT / 15. prosince 1999

Dělala na mě oči...
Já se (nějak) špatně vyspal
(Asi) jsem kritický
Hezký zadek?
Ne ne - tvary nejsou těla
První kontrolní konceptualizace
A už zpětnovazební
Uspěl / neuspěl
Výkony
Chování
Osobnostní vlastnosti
Uspěl / neuspěl
Nepozorované rysy osobnosti
Již potrestán?
Extrémista

Extremista.
Zpět na začátek.

VZTAHY / 3. PROSINCE 1999: Tak jsme se viděli - od 17 do 430. Srdce se mi raduje, jak se všechno proměňuje, jak “všechno je jinak”. Stále jinak. Tak si povídáme, objímáme, líbáme. Je to silné. Řekl jsem si: už žádné otázky - a pak se začaly samy zodpovídat. (Ten-Ten, mapa (1994-1999), rukopis)
Zpět na začátek.

VZTAHY / 18. ÚNORA 2000: Člověk by chtěl, aby, když už to tedy musí být, ten druhý se rozešel s ním (aby neštěstí zůstalo člověku), ale chce, aby on byl tím, kdo se rozchází (aby neštěstí nebolelo člověka).
Zpět na začátek.

NOMÁD: Můj pocit kočovník se budí v zadní stěně buněk. Úvahy o poustevníkovi mě dovedly k pozorování krajiny, kterou obývám. Maminka u oběda říká, když se o zboření několika starých jabloní na naší zahradě mluví: “Teď už se sázejí polokmeny a čtvrtkmeny.” Na ně se nemusí po žebříku a mají hodně jablek. Takže ano. Žije to (příroda) ještě, všechno se zelená, ale je to jen neudržovaná zahrada. Maličké tvary lesů, ve kterých bydlí hmyz. Jít na výlet do přírody. Je to vycuclá hrstka hlíny, která se jako polystyrén drolí. Je to vycucaná Lesněnka. Je čas opustit mrtvolu a odejít pryč. Nomád je stejné prase jako Moravák, jenomže ještě malé a slabé.
Zpět na začátek.

V BAŘICÍCH se Josefu Trančíkovi říká Hošík, Augustinu Pavlenovskému zase Gustíček Stolářů. Silnější je to ve vedlejších Těšnovicích.
Zpět na začátek.

[s. 27]

V TĚŠNOVICÍCH se panu Vránovi říkalo Kavoň a další hvězdná trojice nesla přezdívky: Citrón, Hotel a Majetek. To mě jebni! To je skvělé! Kéž mohu tak hezké jméno jednou mít!
Zpět na začátek.

SVOBODA: Ale mnozí, kteří z nevědomosti nebo zlého úmyslu se snaží kalit vzájemný poměr zemědělců a dělníků, bojují ještě s jedním, a to nejnebezpečnějším argumentem: náboženstvím. Prohlašují, že komunisté jsou nepřátelé náboženství a snaží se tak zemědělce odvést z našich řad. I to je nesmysl. Ideálem československého komunisty je člověk zdravý, mravně založený, spořádaně žijící. Příslušníku naší strany nezáleží na tom, jak člověk k ideálu mravnosti dochází, zda se tak děje s pomocí náboženství nebo jiného názoru. Svobodu náboženství respektujeme.

Evžen Kaifoš: Komunista, rolník, náboženství

(Nová svoboda 2, 1946, č. 37, 13. února, s. 1)
Zpět na začátek.

JMÉNO: Lenka Bambusová.
Zpět na začátek.

UPÍR: Lenin nepohřben se nerozpadá, jakoby světec. Jenže jakoby taky upír. Totiž realita života Lenina je upírská, nikoliv světecká. A je-li Lenin upírem, pak se vysvětluje, proč se balzamace Stalina nepovedla - skutečným vrahem Stalinovy éry byl Nemrtvý čili Lenin - každodenně vstávající upír, který dostal prostor vysát Rus. Chuderka matička Rus! Ale: kdo by si nezasloužil takovou pohromu?
Zpět na začátek.

PRAVDOU je, že částečky světla tj. duše blažených mrtvých, jsou na “korábech” Měsíce a Slunce ustavičně dopravovány k nebeskému ráji.

Mircea Eliade: Dějiny náboženského myšlení II (1996), s. 345
Zpět na začátek.

POSTPŘÍRODA: Tento xeroxový svět, tento elektronický svět je postpřírodní svět.
Zpět na začátek.

GLOSÁK: O Temelínu jsem uvažoval tak, že když bude dostavěn, tedy bych chtěl demonstrovat na náměstí, ale pak mi přišlo, že nebude-li u toho TV, nemá to cenu. / Když jsem se dozvěděl, že vláda tedy rozhodla dostavět, přemýšlel jsem, jak tomu zabránit. Napadlo mě: v rámci omylu při náletech na Jugoslavii by mohlo NATO (čili my) hodit jednu bombu na stavbu JETE. Ovšem: aby stavbu opravdu zničila, musela by to být asi bomba atomová. Vtipné, že?

Hranický týden 5, 1999, č. 20, 21. května, s. 3
Zpět na začátek.

ÚVOD POUSTEVNÍKA: Neonová bílá (tyrkysová, purpurová běloba) září zábavním podnikem, vlastně namodralé světlo svítí a na bílou se lepí, takže ta září. Mně na košili bílé ornamenty v modrých a zelených ornamentech září jako lány sněhu v jarním stavu pod horama. Stránka recyklovaného papíru pak vypadá jako kropenatá. Zářivá bílá - bělejší než sníh čili čistota září na mnoha místech diskotéky v podobě sněhového trička. Tak jdeš s námi, Symbole, “vydržet to do konce”.

[s. 29]

To je citace z filmu, v němž poustevník svatý Antonín (?) v závěru zanesen ze 4. do 20. století, z pouště na diskotéku, a právě věta “musíme to vydržet do konce” je finále. Vítěz je kým? Kdo je vítězem? Toto všechno buď předzpěvem několika poznámek k životu Poustevník.
Zpět na začátek.

ŽIVOT POUSTEVNÍKA I: Roku 1993 začal Poustevník studovat českou literaturu v Opavě, roku 1999 se seznámil s A. H., která říkala, že každý člověk svůj cíl, nyní ještě sen, ale naplnitelný, má a když se zeptá svého srdce a upřímný je dost, zahlédne sen i cíl. Poustevník řekl: já bych chtěl být poustevník, ale mělo by se být učitelem, úředníkem, podnikatelem - je potřeba naplňovat i ten život neexkluzivní. A A. H. řekla: řekls “chtěl bych” a “mělo by se”. Poustevník se zarazil: ale každý chce být poustevník! A. H.: každý chce, a nikdo není. Tím se rozhodl.
Zpět na začátek.

NEZHYBOS: Prdím doma a uklízím.
Zpět na začátek.

ŽIVOT POUSTEVNÍKA II: Poustevník se usadil u Kostelíčka nad Hranicemi, že bude v jeskyni anebo na hřbitově bydlet a chodit žebrat do města.

Sedí na náměstí, potkávají ho kamarádi, vesele se spolu baví, přinášejí mu jídlo a staré oblečení. Tak žije z darů přátel. Je otrávený, že to tak je a vrcholí to, když mu Jirka Nezhyba přináší trvanlivé mléko v krabici. Poustevník je uražený a odkládá je k zubnímu kartáčku, hodinkám a Paralenu na bolení (hlavy). Je zaskočen tou skutečností umělých hmot. Nelze být poustevník.
Zpět na začátek.

ŘEKL JSEM: Sex. A HNED SE VE MNĚ ŘEKLO: Prachy.
Zpět na začátek.

ŽIVOT POUSTEVNÍKA III: Žebrota je příležitost k milosrdenství, a mizí, protože sociální dávky všechny uživí a ještě zbude a ještě zbyde. Už nejsou žebráci. A ani Poustevník už nežebrá, odmítá sociální dávky, ale rodiče, prosím vás, povinné zdravotní pojištění za něj plaťte! Usíná v září, do úplňku (25. 9.) hlavu položenou. V kapse košile občanský průkaz, do umělé hmoty zalitý, studí i hřeje zároveň. Občane Poustevníku - bratře Blbče.
Zpět na začátek.

ODĚV: Rifle tohoto světa.
Zpět na začátek.

ŽIVOT POUSTEVNÍKA IV: Co pracuje Poustevník? Křížovou cestu kolem hřbitova renovuje? Vysazuje les? Že je sám - je poustevník? Že obývá pustinu - nyní kulturní krajinu?

KAKADUO: Kdybych já byl Rome(e)m.
Zpět na začátek.

ŽIVOT POUSTEVNÍKA V: Poustevník se chodí mýt do Veličky třeba. Sundává si svou obnošenou (teplákovou, šusťákovou soupravu) oděvu. A bude se mýt mýdlem, nebo bez mýdla? To je zásadní věc. Mýdlem, nebo bez mýdla?
Zpět na začátek.

[s. 30]

NÁPIS NA ZNÁMCE: Světový den knihy a autorských práv.
Zpět na začátek.

S VESELOU jda domů (v Opavě), v ruce telefonní X-kartu a plechovku Cherry Coke, nejprve projdu mezi mužem a jeho jezevčíkem, pak, a je už krásná jarní tma, projdu mezi dvěma kočkami - jedna je bílá, druhá je černá. Myslím na protiklady a volbu mezi nimi a pak na Katku (černou) a Alžbětu (bílou). A doma mi jde budík stále na tu samou baterii, jíž jsem koupil před rokem a nechával z ní hrát Petra Fialy desku a bylo mi sladkokysele (když jsem se s Katkou rozcházel). - A následující den budík jít přestal. A další den zase začal.
Zpět na začátek.

p o z v á n k a

Jiří J. K. Nebeský | Z Jirkova notýsku: Obhajoba umění

Popsané prvky legendy skoro neodolatelnou silou přitahují dílo, aby na ně reagovalo, protože každé dílo chce být zahrnuto do šlechtického stavu (čili být vzato legendou do náručí). Dílo musí být uvedeno do stavu interpretovatelnosti v rámci vládnoucího modelu, to je jeden z cílů uměleckého snažení. Míra v jaké se to děje, je pak i mírou umělecké svobody (=hodnoty?). A na to, že takový automatizovaný proces samozřejmě zatuhuje do rutinních zkratek je potřeba myslet.

Jihovýchodní pošta, jaro 1999, s. 25-26

Zdeněk Mitáček, Vésky 135, 686 01 Uherské Hradiště, jvp.98@post.cz
Zpět na začátek.

SKLÁDÁKY: Bleděčerný starosta se infikoval na záchodě s broukem Čumákem o polednách, protože se mi to líbí. / Mahaný brouček jásal v umývárně praček s beruškami a ostatními lesními kamarády v době krále Titipucha, protože se mu chtělo. / Zdenda kůkal, protože měl prďavý den v tu a tu dobu česky, no přece tam - s broučkem Pytlíčkem.
Zpět na začátek.

HLE: Co to je? Zaraženě se koukám na softpornografický film v TV. Naše milování není o nic zajímavější, nechápu to, není to lepší. O co se snažit? A dřív by mě něco takového nanapadlo.
Zpět na začátek.

KRMÍME: Krmíme kostní moučkou, takže se dá říct: kuře kuřetem, prase krmíme prasetem.

ALERGIK změní svět. Jestliže přestane být čuchání k rozkvetlé flóře pěkné, bude ošklivé. Už jich bude, a brzy nás bude, většina takových (alergiků). To asi změní pojem světa a tak svět / čili asi stane se, že kvetoucí rostliny budou v oddíle drobní a masivní škůdci.

Ze stejného štelářku: Katka říkala, že rodičovské rozvodové hádky nejen psychicky ničí dítě, ale zároveň rozšiřují jeho vnímavost zvláštním směrem - vysvětluje mi tak, proč nerozumím nějakému umění*. Rozvodů je (už) dost na to, aby maničtí depresivici vtiskli umění svou estetiku. Tenhle nápad je důležitý!

* Např. filmu Všechno na Mars! Petra Marka (Unarfilm, 1997)
Zpět na začátek.

[s. 31]

MORA (moroň): Člověk, který měl při narození dva zuby, žena (mora) nebo muž (moroň). Činnost: Podle toho, přijde-li děcku do úst nejdříve lidský prst (matčin prs) nebo kousek dřívka, chodí dusit v noci mezi dvacátou čtvrtou a první hodinou lidi nebo stromy. O půlnoci upadá mora nebo moroň do mdloby, z úst vylézá myška. Protahuje se v podobě stébla (klásku) klíčovou dírkou nebo škvírou v okně (dveřích). Postižený člověk má na druhý den černé skvrny na těle, je unaven, v noci má těžké sny. Obyčejně se mu zdává, že ho dusí hrubá ruka. Postižený strom usychá. Mora chodí dusit toho, kdo se jí líbí (koho miluje). Chodí-li dusit stromy, je její život závislý na životě stromu. Ochrana: Mora nebo moroň se poznají podle špičatých zubů nebo výrazných (uhrančivých) očí. Jakmile vyběhne myška z úst, je zapotřebí tělo odnést z místa, kde zůstalo ležet bez vlády, a uložit je tak, aby myška k němu nemohla; člověk mora (moroň) pak zemře. Protahuje-li se klíčovou dírkou, stačí přistřihnout stéblo a mora zemře. Kam chodí mora, nechť postaví do jizby metlu, namočenou do lidského lejna, a do dveřního nebo okenního rámu nechť zapíchnou nůž, mora nemá moci. Sníst před spaním kousek chleba. Učinit jazykem na horním patru před spaním tři křížky. Vyťat strom, který je ve spojení s morou. Podaří-li se jej přivézt domů, naložený proti růstu větví, člověk mora je vysvobozen, žije. Je-li však strom vezen normálně (větve se vlekou za vozem), člověk mora zemře. Kromě těchto opatření jsou ještě různá jiná.

Karel Dvořáček: O funkci těšínských “bojek”

(Slezský sborník 47, 1949, s. 207-208)
Zpět na začátek.

NA OBÁLCE TÉTO Maštale použit je fotogram těstovin Hynka Poláka.
Zpět na začátek.

ČLOVĚK: Kdybychom měli charakterizovat rok 1961 z hlediska nejvýznamnější vývojové skutečnosti, k níž došlo v tomto roce, museli bychom jej označit za rok kosmonautů. Dne 12. dubna 1961 vzlétl poprvé člověk pomocí moderní nejvyspělejší techniky do kosmického prostoru. Byl to sovětský člověk - major J. A. Gagarin. V Sovětském svazu důkladně připravili tento let.

Paměti města Opavy 1945-1961 (kronika)

SOkA Opava
Zpět na začátek.

[s. 32]

POVÍDKA: Tuze ironické fabulpsaní někdy ze srpna roku 1998 má název:

BULHARSKÁ KOMEDIE: Je tu ticho a teplo, to je to, jenom lehký závan šustí o hladinu. Jsem rád a oči upírám k lesklému tělu vody, nechci je odlepit, protože mi to připomíná nějaký obraz z dětství. Být straka, odnesu si hladinu do hnízda, ale to samozřejmě není možné, jsem člověk na konci 20. století. Nemám kam bych se schoval. Slunce ručkuje do středu žebřin a tak pojídá i ten stín keře, který mě kryl. Dostal bych úpal už za deset minut - středoevropská kůže není cvičená.

V chatce nikdo není, oba jsou asi někde na výletě. Já nemám potřebu cestovat z míst, kam jsem docestoval, stačí mi tenhle kemp a tenhle oběd, který si vařím. Ohřívám konzervu, když jsem ji otevřel - zasyčela, což, pokud vím, udělat má. Připadá mi to analogické tomu třeštění, které nastane, když člověk otevře láhev své duše. Já to teď prožívám, druhý měsíc čtu o psychoanalýze a pořád se divím jaký zkreslený obraz jsem o sobě měl! Ale jaký je ten nezkreslený? Nejsou tu žádné mouchy, je mi to podezřelé.

O dvě hodiny později mě rozbolely oči a hlava. Naštěstí Karel a Mirka už se vrátili, takže jsem nemusel mít strach, že tady umřu bez pomoci. Jsem asi trochu katastrofista. Mirka mi řekla, že mám oči celé rudé a vypadá to zřejmě na zánět spojivek. Zatímco Karel jedl můj lunch a přikusoval papriku, Mirka namočila kapesník a tenhle obklad mi nalepila na oči. A já jsem tedy ležel a ležel. Najednou mě nadzvedla z lůžka pronikavá bolest v žaludku - a už jsem zvracel. Ten lunch byl asi už trochu “chycený”, protože i Karel pak zvracel.

Ale večer už bylo dobře, jenom oči mě pořádně pálily. Na chvilku jsem usnul, bylo to v době, kdy se šla Mirka na pláž podívat na západ slunce a Karel si našel nějakou práci v chatce, protože jsem ho poprosil, aby mě nenechával samotného. A když jsem na moment usnul, zdál se mi tento sen: jdu s Naďou na procházku za město a na stráni vidíme dělníky, kteří připravují plochu pro natáčení nějaké reklamy, celou stráň obložili plátky šunky a když jdeme kolem, ptám se, jestli si můžeme trochu vzít. Ano. Tak si vezmu jeden plátek ze spodu kopce a jdeme dál, pak se ještě vrátím a několikrát se ptám, kdy skončí natáčení, že bych si vzal nějakou šunku domů. Vrásčitý dělník odpovídá vyhýbavě. A to je konec snu.

Dlouho jsem koukal do dřevěného stropu naší chatky a uvažoval, co by ten sen mohl znamenat. Upozorňuje mě na mou dotěrnost, že se nenechám odbýt? Nebo chci víc než můžu?

Své přivezené mucholapky jsem hodil psovi, ani se jich netkl.

Druhý den jsme všichni vyrazili do města, já měl dvoje sluneční brýle, abych šetřil nemocné oči, ale i tak bych asi udělal líp zůstat doma. Říkám doma a myslím v kempu. Naďa říkává, že jsem doma tam, kde si pověsím kabát. Říká to, ale vymyslet to nevymyslela, někde to četla, je mi ovšem jedno, že s námi nejela! Musím se od ní osvobodit! Člověk musí mít vůli ke změně, je jenom dobře, že jsme se rozešli a je jedno, jestli kvůli mně, nebo kvůli ní. Někteří lidé se k sobě zkrátka nehodí.

[s. 33]

Na tržišti jsme koupili tři kila meruněk a velký meloun. Já jsem si ještě pro sebe koupil půl kila broskví, a za tu dobu, co si Mirka s Karlem prohlíželi orientální náhrdelníky a náušnice u stánků, jsem broskve snědl. Takže když jsme se vrátili do kempu, neměl jsem hlad. Ještě předtím jsme se ale projeli na horské dráze, jel jsem poprvé a řeknu vám, že jsem měl docela strach, když jsme vystoupili z vláčku, podlamovaly se mi nohy, bylo to velice působivé.

Taky by to mohl být Šalda, ten vrásčitý chlapík, trochu se mu podobal a ta šunka by pak byla jakoby vědění, z kterého můžu jenom okusit. Plátky šunky ale mohly být i peníze, jakože cítím, že se všude doslova válí, ale já nejsem schopen je mít. To je ovšem na delší povídání. Samozřejmě, že ten sen se nemusí vztahovat k nějakému mému problému. Co když mluví o problému třeba Nadi nebo toho člověka? Proč vůbec o problému, jen maluje stav.

Řekl jsem jim, že se chci jít koupat sám, byly čtyři hodiny odpoledne a největší žár právě skončil. Mirce se udělalo špatně a Karel řekl, že zůstane s ní. Závidím mu jeho obětavost.

Na mém oblíbeném místě na jihu ostrova se mi moc líbí. Díky přílivu se tam nahrne voda a při odlivu zůstává uzavřena mezi skalami, takže tvoří malý rybníček, ze stran obehnaný stromy a keři. Je tu nádherně ticho, jen vítr občas rýpne do hladiny. Pěkně se tu přemýšlí. Karel mi nedávno vykládal, jak se seznámil s Mirkou. Je mladší než ona, tak mě to zajímalo. A je fakt, že mě to hodně dojalo - jeli, každý zvlášť, do Švédska splavovat severskou řeku, Mirčin člun se jednou převrhl a Karel ji zachránil. Bylo tam prý sice vody jenom po pás, ale Karel se o ni tak bál, že hned skočil, poranil si koleno a Mirka, která je zdravotní sestřičkou, se o něj pak starala. Pohlcen starostlivostí, dařilo se mu. Já spíše miluji samotu. Proč se mi tedy v tom včerejším snu zdálo, že je tam se mnou Naďa? Chtěl jsem jí něco ukázat? Nebo jsem si ve snu kompenzoval, že jsem s ní nechodil na procházky? ...ona mi to vyčítala.

Po hodině jsem se vydal zpět a u mola jsem si všiml jedné dívky, měla velmi hezkou postavu, ale v obličeji se mi moc nelíbila. Co by to mohlo znamenat?

Naďa mi v dopise, kterým se se mnou rozešla, napsala mj. to, že si myslí, že jsem ji měl rád hlavně fyzicky, ale nechtěl jsem její duši. To je úplně absurdní, to si může myslet jenom chorý člověk. Přece když člověk s někým chodí, tak mu záleží i na tom, co si ten druhý myslí. Záleží a zajímá ho to. Tedy mě určitě. Možná s tím měla problémy sama, a tak to vyčítá mně. A jestli myslela doslova, že jsem “nechtěl její duši”, tak je to jenom dobře, poněvadž vzato doslova - jenom ďábel chce něčí duši.

Mirce se udělalo opravdu špatně, když jsem přišel, nejprve myslela, že má měsíčky, pak se jí zdálo, že ji spíš bolí žaludek z guláše, který jsme měli dneska k obědu. Já jsem ovšem byl plný broskví, takže jsem nejedl a nemůžu posoudit, jestli mu něco bylo, nebo ne. Karlovi bývá špatně často, takže on není důkaz. Teď už je to ale všechno v pořádku, oběma se

[s. 34]

ulevilo a už spí. Oddychují vedle mě tak krásně pravidelně jako Romeo a Julie.

Jejich vztah jim závidím, i když popravdě řečeno, není co závidět. Mirka je hrozně žárlivá a Karel se to od ní už naučil. To Naďa nežárlila nikdy. Alespoň ne na mě. Teď bych chtěl, aby tady se mnou byla, pohladil bych ji po tváři a po rameni. Ona má kůži hebounkou jako nektarinka, to se musí líbit každému. Chtěl jsem ji pohladit tak usilovně, že mě to úplně probralo a rozhodl jsem, že si vyjdu na chvilku ještě ven.

Z dálky se sem lil hluk z diskotéky. Nevím ani proč, ale šel jsem tam. Žluté, červené a zelené žárovky takříkajíc jako štětce natíraly kemp barvami. A reggae Cherry-oh-baby.

Usadil jsem se u prázdného stolu, nevšiml jsem si, že na protějším sedadle jsou něčí věci a že u tohohle stolu tedy někdo sedí. Byly to čtyři dívky a zrovna tam, kde jsem seděl já, měla své místo dívka, kterou jsem dneska u mola nezahlédl. Ta totiž seděla u vedlejšího stolu i se svou krásnou postavou a zdálo se, že i s krásnou tváří. Seznámil jsem se tedy s tou, na jejímž místě jsem seděl. Dokonce jsme spolu několikrát tančili a v podezřelém návalu radosti jsem jí několikrát slíbil, že ji zítra zavedu na své oblíbené místo na jihu ostrova, kde kvetou banánovníky a tlusté kokosovníky. Jistě, žertoval jsem na účet přírody, v tomhle vedru nic moc neroste, banány a kokosy v Bulharsku nerostou nikdy.

Hezčí a chytřejší dívky než Naďa sice neexistují, ale měly by. Tahle se jmenuje Leva, měří metr šedesát, má černé vlasy a tričko s takovým zajímavým lemem. Je to smyslná bytost, to se hned pozná. Neznamená ten můj včerejší sen, že se se vším moc zdržuju? Měl jsem si tu šunku nabrat rovnou a nikoho se neptat. Měl jsem ji hned začít líbat... Ale snad to bude stačit zítra. Nespěchám rád, ale příležitostí se zmocňuju jako chameleon mouchy. Ovšem pravda, takový prázdninový vztah se musí pohybovat rychle. Přátelé mi vyprávěli, jak rychle vznikají svazky na celý život na chmelových brigádách. A já mám v horoskopu moderního člověka - grafologickém rozboru napsáno: využívá příležitostí.

[s. 35]

Ale zítra na domluvené místo nepřišla, tak to vidíš, Naďo. A já blbec nemohl ani obědvat, jak jsem měl žaludek sevřený trémou. Byl jsem opravdu hlupák, ale už nebudu, slibuji. Nebudu se už s nikým seznamovat.

Pak jsem si šel půjčit loďku a vyjel jsem si ze zátoky na otevřené moře. Vesloval jsem až ze mě pot přímo proudil. Je to snad pravda, že spousta problémů se vyřeší prací, tedy fyzickou námahou. Dřív lidi museli pořád pracovat. Ta loďka je jako půlka rakve, napadlo mě, když už jsem se vracel. Nebo taky jako půlka archy, archa spíš, ta plavala na vodě. Uklidnil jsem se. Nastalo bezvětří, hladina se ani trochu nepohnula, takže jsem musel pádlem několikrát bouchnout o hladinu, aby vznikly vlnky. Náhle jsem věděl, že je pozdě. Dostal jsem strach. Rychle se vrátit! Rychle se vrátit!

Já jsem dneska neobědval, ale Mirka i Karel jedli jako obvykle, v neblahé předtuše jsem běžel z pláže k chatce. Nohy se mi lepily k roztavenému asfaltu, nemohl jsem se skoro pohnout z místa, běžel jsem asi strašně pomalu.

Našel jsem je v jejich postelích, oba nehnutě leželi. Říkám: Tak co, jdete se koupat? A oni mlčí a ani nehlesnou. Karle, Mirko! Třesu s nimi. A oni se nehýbou.

Čuchnul jsem si ke konzervě, kterou jsme měli dnes k obědu.

Cítím se provinile, protože oni jsou mrtví a já jenom proto ne, že jsem nemohl jíst. Hrozně smrděla, teď jsem si vzpomněl - butulin. Vyřítil jsem se z chatky a běžel to ohlásit. Po chvíli jsem zjistil, že jsem se nevyřítil já, ale spíš že se chatka ze mě jakoby svlékla jako z nohy ponožka, ulička mezi stany se posunovala jako na jezdícím páse a pak v těchhle nových cestách - výtah, už mě bere, nořím se do světlosti, mech trávníku a kempu, modrá se ředí na žlutou. A houstne ve žlutou až ohnivou. Dole můj rybníčíček - hladina je pořád klidná, ani se nepohne, vánek nevane. Mohlo by to znamenat, jak mě napadá, že když je bezvětří, není tam Bůh. Boží Duch nevane. A taky ne.

“Jsem tady!” ozývá se vyrovnaným hlubokým Hlasem z mraku světla. Vidím pod nohama svou loďku. Voda, samá voda. Místo otázky přicházejí Mirka a Karel a plují dál až mi mizí z očí. “Vzal jsem tě sem, abych ti vysvětlil sen: já jsem ten chlapík, šunka jsou tvoje sny a ten plátek co sis vzal, je jediný sen, který v životě pochopíš.”

Pomalu klesám na zem do přízemí skutečnosti. Kolem mě shluk lidí v plavkách a policista, který drží v gumové rukavici konzervu. Jsem, zdá se, podezřelý z travičství. Je to absurdní. Jsou ale dvě možnosti - buď mě osvobodí, nebo odsoudí. Jsou dvě možnosti a já jsem tedy klidný a chce se mi spát. Pořád spát.
Zpět na začátek.

[s. 36]

LIDOJEDOS: Markéta Pavlištíková na mě má hypnotický vliv, po jejím boku jsem se stal roku 1999 sociologem a vegetariánem. Ne, není to vegetariánství - jen produkty z velkochovů jsem přestal žrát. Ne, nepřestal, jen se snažím odstranit nejkřiklavější jídelníčkové případy (totiž maso). Jsem lapen v nedůslednosti - kusy velkochovně chovaných zvířat prosytily svět jako pesticidy. Není únik, jenom různobarevná kolaborace. Mám doufání, že snad s rybama je to lépe v jejich životě, že divoká zvěř žije trochu volněji než ve velkochovu, že naše slepice se snad mají líp než v drůbežárně. A Libor Ščerba mi přinesl nápad k rozšíření zúženého jídelníčku - nejsvobodněji žijí lidé. My.
Zpět na začátek.

ALŽBĚTA: Bětule se ti vrátila z Itálie!
Zpět na začátek.

PŘEDMLUVA: Náš dobrý Pán a Spasitel k nám ze své milosti seslal již poněkolikráte prorocké slovo, přesně podle 1. Kor 14, 29-31 - naposledy v pátek 23. 12. 1994. Jelikož je toto slovo velmi závažné a patří pro celý náš sbor, předkládáme jej pro posouzení všem, aby všichni byli poučeni a všichni také povzbuzeni k ještě upřimnějšímu a čistějšímu následování J. Krista.
Zpět na začátek.

PROROCTVÍ PRO SBOR CB V HRANICÍCH: Lide můj čiň pokání!

Kdo nebude shledán spravedlivý, bude vyťat. Můj soud přijde na Boží lid v Hranicích, nic nesvatého zde nebude! Již mne to přestává bavit*, žádný hřích přede mnou neobstojí. Zůstalo-li ve vašem srdci něco, co by bránilo ve vztahu ke mně, zkoumejte to a odvraťte se od hříchů. Přijdu a usvědčím vás z nepravosti a hříchu. Kdo se přede mnou neskloní a nebude vyznávat své hříchy, ten nebude mnou přijat. Nepřijmete-li pokání, které na vás sešlu, nedostanete se dál. Tímto pokáním, které na vás sešlu, očistím vás a pak povstanete v mojí slávě, porostete a budete svatější.

Ten, kdo se skloní přede mnou, dám mu korunu na hlavu. Já přijdu a budu vás čistit. Kdo neobstojí před mým soudem, bude vyťat! Nebojte se toho času, neb to tak musí být. Musíte mít čisté srdce, abyste mohli být použitelní** k mým účelům a abyste slyšeli můj hlas. Ještě mnozí z vás chodí po svých cestách. Většina z vás ještě nevstoupila do mých skutků, nestali se mými služebníky a já přijdu a uschopním vás ke službě, abyste mohli jít tam, kam Duch sv. povane a šli tam, kam já chci.

Jenom já z vás učiním služebníky. Žádné knížky ani kázání vám nepomohou. Můj soud nebude v koneční fázi zničující. Budu jako sadař ořezávat suché a plané větve, abyste nesli ještě hojnější ovoce***. Nezatvrzujte svá srdce v ten čas. Pokání čiňte! Blízko je království Boží.

Boží lide, nejdříve se musíte ponížit a teprve potom budete schopni mne oslavit mocí, kterou vám dám, mocí proudící z Boha, který je Všemohoucí. Po tomto čase Bůh silný a Všemohoucí bude s vámi. Kdo se Vám bude moci postavit?!

[s. 37]

Budete šlapat po hadech a štírech. Budete bořit satanovy bašty. Budete jako smršť, která smete jeho dílo a satan nebude na vás nic mít. Boží svatost bude s vámi. Nikdo se vám nebude moci postavit do cesty. Satan je poražen a vy máte veškerou autoritu nad ním. To, co se stane, uvidí také nevěřící a satan je bude muset pustit, abyste mohli vysvobozovat zajaté, kteří již nyní jsou zapsáni v knize Života Beránka. Proto vás pošlu kázat Evangelium mým budoucím dětem. Chci je navštívit, aby slyšely Dobrou zprávu. Ježíš zemřel i za ně a oni musí přijít k němu. Já, Bůh silný, způsobím, že se navrátí jako marnotratný syn.

Proto přijde vylití Ducha sv., aby nastalo probuzení ve vašem národě. Posvěťte se! Já svatý jsem, proto i vy svatí buďte!

Vyhlašujte ať lidé činí pokání, nebo je blízko jeho příchod a příchod jeho Království. Čas je blízko. Pokání čiňte, nebo je blízko Království Boží. Pak bude konec světa. Vás čeká něco mnohem lepšího, s Beránkem Božím v nebeském Království, kde nebude nic skličujícího, žádný smutek, žádná bolest, problém ani pláč - kde s ním budete žít navěky.

Amen

(Vyhledej a přečti si k tomu tyto verše: Ez 9,1-6; 1.Petr 4,17; Iz 40,3-5; Žid 3,7-8, 13,15; Luk 12,47-48; Jan 14,12-23; Jan 15. kap.; 1.Jan 4, 16-18 atd.)

+ páteční modlitební chvíle byli přítomni: Petra, Jitka, Bohouš a Jindra.

* Dovoluji si vsuvku, zaslechl jsem na “dětské” mši v písni slova: “církev, která nás baví”. Nevím, jestli jsem slyšel dobře, ale slyšet jsem to chtěl.

** Použitelnost.

*** Produktivita (Max Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (1904-1905).
Zpět na začátek.

SNY: o štěstí, se sýry a ztrátě času v místě se starci, eventuelně jinčí.
Zpět na začátek.

Jiří J. K. Nebeský
Džus / fáze hypostáze
sbírka básniček z let 1993-1997


Edice poezie Host, svazek 47
Brno / 2000
Nakladatelství Host
Kopečná 37
602 00 Brno
hostbrno@softhome.net

POZORUJ MĚ / 13. prosince 1996

Pozoruj mě / jsem tady
Ležím v plenéru
Následuj mě / nenásledováním
Jsem pasivní božstvo nehybnost
Táhnu zastavit se
Znehybnit se
Zpochybnit se
Obsahem nic a de-formátor
Prázdnota samička to holé nic
Prázdnota chaluha typické nic
Sociologická kvalita.
Zpět na začátek.

[s. 38]

MECHANIKA ŠTĚSTÍ: Nevydrží se dlouho být šťastný. Je nutné štěstí rozbít a zároveň štěstí zachovat. Jak to udělat?

Lze to tak, že stav štěstí, který je nyní, je potřeba znovu nalézt - umístit jej do budoucnosti a prožít jako nález štěstí - nové štěstí.

Je mi dobře, a aby mi bylo ještě líp, je možné udělat tak, že udělám krok stranou - přinesu problém, namaluji černou skvrnu, prožiju krizi. Malou krizi, jejíž výsledek bych měl podvědomě znát. Totiž: řízené neštěstí, naordinovaná krize, tanec k zachování štěstí tancem s neštěstím.

- (ty,) která jsi syna v Chrámě obětovala.

- (ty,) která jsi syna v Chrámě nalezla.

(Napětí / tlak / možnosti / ostrosti.)

Žárlíš na nereálnou postavu v okolí, abys okouzlen(a) štěstím mohl(a) znovu zjistit, že tvůj miláček tě miluje. Dokonce zjistíš, že tě miluje přesto, že tato postava tu “je” - že ti dává přednost, že tak sám/sama větší cenu máš. Venku se nic nestalo, ale v hlavě vznikla představa, že byla sněhová bouře. Jaké štěstí, že dům vydržel, že jsme nezmrzli / jsme o tu bouři silnější.

A takových případů se dějí tisíce. A nemyslím to vůbec ironicky.
Zpět na začátek.

PŘIPOUŠTÍM: Paní Clara X nyní připouští, že příležitostně existují okamžiky rozsáhlého pocitu štěstí.

Helmut Thöma - Horst Kächele: Psychoanalytická praxe 2. (1996), s. 261
Zpět na začátek.

ARCHA: Znáte tu příhodu, jak se hraje divadlo, amatérů ráj v místním městě, diváků záplavy, hlava na hlavě namačkaná, potlesk, zmatek, potlesky. Představení s názvem IN FERNO má úspěch, hezká dívka s květinami. Sál jásá, odchází. Ve zmatku se zapomene, že jeden z divadelníků zůstal od druhého dějství s trémou na záchodě a je tam pořád. Divadlo se zamyká. Sál zhasnul a ON do něj přichází. Noc v divadle, je dlouhá, dlouho trvá a v samotě se herce zmocňují nejrůznější náměty a nápady. Kolem třetí ráno, je léto a brzy začne svítání, kulminuje jeho představování. Blýská mu hlavou, že je sám uzavřený v něčem / je jako v arše, on vzorkem pro budoucnost, představa lepená z milionu představ - jakési ultralehké letadlo, v němž se až do rána vznáší u vysokých stropů chodeb v malém divadle.
Zpět na začátek.

 

HESLO: Čistit svět - křoví i internet!
Zpět na začátek.

http://nebesky.tripod.com

heraldika / deník / sociologie
Zpět na začátek.

[s. 39]

BÁSEŇ: Po (závěrečném?) rozchodu s Katkou, po jízdě na kole, odpoledni u řeky s Petrou Pavlištíkovou, kde byl kámen s jakoby vrtanou dírkou a v noci mi do pokoje vletěl luční koník, obrovský týpek - skoro malý pták. V novinách zprávy, že na Ukrajině (probíhají) nálety kobylek:

Petr Janda (Olympic) “Nějak se vytrácíš, má lásko...”

STÍN / 27. července 1999

Jak “vytrácíš”? Jak myslíš (to), písni?

Text se vine line žlábkuje dělá vzduchu škebli
Slyš ten moře nervózní šum

Vzdoruj vzduchu proti větru tlamě šlap
Nocí na kole
Všude se zdá ve stínu stínu čekající překvapení
Ve stínu stínu chce stín svůj podíl na životě

Ujeď po prsou nových gum na zadku mladičkého
Horského Mountain Kola Bicyklu
Okrouhlo Měsíce Úplněk Chlapec
Jsem asi jenom vrhané Čeho ovšem?

Ale ovšem! Ne bezboha velkého pyšného
Jsem odvácená Dark strana Side dobrého statečného
Pravdomluvného muže
Strana skrčená v předpotopní (libo-li včerejší) dírce v chlebu
Svačině.

Zpět na začátek.

[s. 40]

VE VĚTVÍCH: Jakoby na stromě nebo na veliké květině jsem a skáču dolů na nižší větev, a pak zas nahoru a dolů - pomalu si to osvojuju a prvotní strach mizí, líbí se mi to, je to velmi vysoko.
Zpět na začátek.

CO SE MI NESTALO: Když jsem byl mladý a chtěl jsem vášnivě otisknout svůj první “vědecký” článek... Dlouho jsem sledoval genealogii Rohanů (viz moji www stránku http://mitglied.tripod.de/rohan) a bylo třeba nalézt v ní námět k článku. Díky Ottovu slovníku naučnému nové doby jsem zjistil, že jeden z Rohanů byl postavou veřejně činnou a že vydal nějaké knížky. Odjinud jsem znal datum jeho úmrtí. Byl to Karl Anton von Rohan, jehož jsem na základě francozské literatury překřtil na Charlese Antoina de Rohan. Můj článek* přinesl také tyto věty: “Dne 17. března 1975 zemřel v Salzburgu Charles Antoine princ de Rohan-Guéméné-Rochefort a de Montauban, významný publicista, zastánce míru a spolupráce národů.” / “Celý jeho život byl naplněn bojem za mír a spolupráci národů celého světa.”

Jak jsem se překvapil a tak vtipem potěšil, když jsem si v únoru 2000 koupil v Praze barevný časopis a v něm čtu**: “Karel Anton publikoval ve dvacátých a třicátých letech 20. století celkem šest knih s politickou tématikou, ve kterých se ideově ztotožňoval s nacismem.”

* Jiří Nebeský, 15. výročí úmrtí Charlese de Rohan. In: Heraldika a genealogie 23, 1990, č. 4, s. 236-237.

** Petr Mašek, Knižní sbírky knížat Rohanů. In: Cour ď honneur / hrady, zámky, paláce 1, 1998, č. 2, s. 36-37.
Zpět na začátek.

BĚTUŠKO! Mrzí mě to! V té únorové Praze jsem dělal prase v restauraci Autoklubu... Grgal jsem městem a grgal jsem město, grgal jsem láskou a grgal jsem lásku. (16.-18. února 2000) A blabla bla.
Zpět na začátek.


název Maštal / řada 2, číslo 2, v dubnu 2000 po narození Ježíše Krista

v Hranicích a Opavě vydal Jiří J. K. Nebeský v Nakladatelství Unarclub,

adresa Hviezdoslavova 18, CZ - 753 01 Hranice, e-mail grosak@post.cz

url http://nebesky.tripod.com
Zpět na začátek.